جوش‌هاي سر سياه
پوست
پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا

جوش‌هاي سر سياه


سلامت نيوز : جوش‌هاي سرسياه، جوش‌هاي معمولي سربسته‌اي هستند كه به علت تنگي منافذ پوست به بيرون تخليه نمي‌شوند. اين جوش‌ها به دليل تجمع چربي به وجود آمده و در مردان شايع‌تر هستند.

با شروع بلوغ علاوه بر تغييرات جسمي، تغييرات زيادي در پوست نوجوانان ايجاد مي‌شود. يكي از اين تغييرات پوستي، وجود منافذ پوستي بيش از حد باز است. اين منافذ آزاردهنده، قبل از رسيدن به سن بلوغ، در دختران و پسران به يك اندازه است. اگر اين منافذ با هم اختلافي داشته باشند به دلايل ژنتيكي است.
 
اما بعد از بلوغ و بعد از ترشح هورمون‌ها، مخصوصا هورمون آندروژن فعاليت بيشتري پيدا كرده و روي غدد چربي تاثير مستقيم گذاشته و اين غدد بزرگ و ترشح آنها بيشتر مي‌شود. در مردان بعد از بلوغ، ترشح اين هورمون بيشتر از زنان است. به همين دليل مردان پوست چرب‌تري دارند.
 
غير از هورمون آندروژن كه مهم‌ترين عامل موثر در غدد چربي است، عوامل ژنتيكي موثرند. بعد از 30 تا 35 سالگي به طور طبيعي با كاهش فعاليت هورمون‌ها، از شدت تعريق و توليد چربي كاسته شده و اين منافذ خود به خود كوچك‌تر مي‌شوند.
 
بسته شدن منافذ:
منافذ پوستي حالتي طبيعي براي پوست است، اما بزرگ يا كوچك بودن آنها بسته به عوامل هورموني و استعداد ژنتيكي است.
انسداد اين منافذ پوستي باعث مي‌شود تا چربي بيش از حد خارج نشده و ترشحات در زير پوست باقي بمانند و ايجاد عفونت كرده يا جوش‌هاي چركي را به وجود آورند.
استفاده از مواد آرايشي و بهداشتي و كرم‌ها بدون مشورت با پزشك براي پنهان كردن اين منافذ نه تنها كار درستي نيست، بلكه عاملي براي تشديد مشكلات پوستي است.
افزايش بيش از حد چربي پوست، به مسدود شدن روزنه‌هاي پوستي منجر شده كه متعاقبا به ايجاد توده‌اي از چربي منجر مي‌شود كه وقتي در معرض هوا قرار مي‌گيرد به رنگ سياه تبديل مي‌شود

درمان:
- كاهش چربي‌سازي بدن : با كاهش مصرف غذاهاي چرب و سرخ‌كردني، چربي سازي بدن را كم كنيد.
- كاهش تعريق : راه ديگري براي كنترل اندازه اين منافذ است. اما بخشي كه مربوط به هورمون‌ها و ژنتيك باشد، قابل تغيير نيست.
- كنترل چربي پوست : چرب بودن پوست را به طور موقت مي‌توان كنترل كرد. شستشوي زياد پوست، سبب خشك شدن و فعاليت بيشتر غدد چربي و در نتيجه توليد چربي بيشتر مي‌شود.
- استفاده از لوسيون هاي چربي زدا : پس از شستشو و در فواصل صابون زدن مي‌توانيد از اين لوسيون‌ها استفاده كنيد.
 
جوش‌هاي سرسياه:
اين جوش‌ها در صورت، بدن و حتي لاله گوش ديده مي‌شوند. جوش‌هاي سرسياه، جوش‌هاي معمولي سربسته‌اي هستند كه به علت تنگي منافذ پوست به بيرون تخليه نمي‌شوند. اين جوش‌ها به دليل تجمع چربي به وجود آمده و در مردان شايع‌تر هستند.
جوش‌هاي سرسياه، اولين گام براي ايجاد جوش بوده و قبل از اينكه باكتري‌ها خلل و فرج و روزنه‌‌هاي پوست را مورد حمله قرار دهند، تشكيل مي‌شوند. بعد از آن ممكن است جوش قرمز و جوش چركي ايجاد شده و حتي به شكل كيست نمايان شود.
افزايش بيش از حد چربي، به مسدود شدن روزنه‌هاي پوستي منجر شده كه متعاقبا به ايجاد توده‌اي از چربي منجر مي‌شود كه وقتي در معرض هوا قرار مي‌گيرد به رنگ سياه تبديل مي‌شود.
در اثر افزايش هورمون‌ها و عدم پاكسازي مناسب پوست، سلول‌هاي مرده در روزنه‌هاي پوست تجمع مي‌يابند و باعث مسدود شدن روزنه و عدم خروج چربي مي‌شوند.
آرايش كردن زياد و استفاده بيش از اندازه از كرم‌ها و ضدآفتاب‌ها هم تاثير زيادي در بروز انسداد منافذ و جوش‌هاي سرسياه دارند.
 
پيشگيري از جوش‌هاي سرسياه:
- شست‌وشوي مداوم صورت
- عدم مصرف غذاي مانده
- عدم مصرف تنقلات
- از مصرف كردن موادقندي و چرب خودداري كنيد.
- از خوردن آجيل، سس، ادويه، غذاهاي سرخ شده، شكلات، كاكائو، بستني، شيريني،نوشابه هاي گازدار، پنيرهاي چرب، قهوه و چاي داغ پرهيز كنيد، زيرا اين مواد باعث افزايش جوش در صورت خواهند شد.
- در رژيم غذايي روزانه از آب، سبزي و ميوه هاي تازه به جاي شيريني، شكلات و غذاهاي سرخ شده استفاده كنيد.
- داشتن آرامش عصبي.
- ورزش كنيد.
- جوش صورت را با نوك ناخن تحريك نكرده و آن را جدا نكنيد. قشري كه روي جوش را پوشانده محافظ پوست است و نمي گذارد آلودگي ها وارد پوست شود.
اين قشر اگر از بين برود، جوش عفوني مي شود و حتي پس از بهبود جوش، جاي آن در صورت مي ماند.
با صابون هاي ضدعفوني كننده، پوست تان را تميز كنيد و روي جوش ها را پاك كنيد تا از گسترش آن جلوگيري شود.
 
عوامل ايجاد جوش:
- يبوست
- كم خوني
- تغذيه نادرست
- استرس
 
توصيه‌هايي ضدجوش سرسياه:
- پاكسازي منظم پوست، اولين شرط براي عدم به وجود آمدن اين جوش‌ها است. اگر پوست به خوبي تميز نشود، آلودگي‌هاي بيشتري جذب مي‌كند و ابتدا جوش‌هايي به رنگ زرد و سپس سياه ايجاد مي‌شود. هر روز صبح و آخر شب پوست صورتتان را شسته و پاك كنيد.
- براي آرايش از فرآورده‌هاي مخصوص پوست چرب استفاده كنيد. پودرهاي صورت براي پوست چرب به ويژه آنهايي كه جوش مي‌زنند، مناسب‌ترند. پودرهاي نرم و فشرده در اين مورد بهترند. اين پودرها چربي پوست را به خود جذب مي‌كنند. مي‌توان در زير آنها از لوسيون‌هاي آرايشي بدون چربي استفاده كرد. پودرهاي آرايشي نبايد روي كرم‌ها و پمادهاي چرب استفاده شود.
- براي پاك كردن مواد آرايشي از صورت، بهترين راه شستشو با آب و صابون است. همچنين مي‌توان از شيرپاك‌كن و لوسيون‌هاي مخصوص پاك كردن مواد آرايشي هم استفاده كرد.
 
درمان هاي طبيعي:
1- يك ليوان شير را با آب دو عدد ليموترش تازه مخلوط كرده و محلول حاصل را به وسيله ابر بر روي همه قسمت هاي پوست بدنتان بماليد. مدت 15 دقيقه صبر كنيد تا بر روي پوست خشك شود.
همزمان با اينكه شير، پوست شما را نرم كرده و تغذيه مي كند، آب ليموترش به عنوان قابض عمل كرده و تمام خلل و فرج هاي موجود در پوست را پاك مي كند.
2- سه تا چهار فنجان پودر نرم جوي دوسر را در مقدار لازم آب و يا شير پرچرب براي درست كردن خمير، مخلوط كرده و خميري نرم را درست كنيد. پوست تان را خشك كنيد، سپس خمير را بر روي تمام قسمت هاي پوست بدن ماليده و مدت 15 دقيقه صبر كنيد. حال با آب ولرم دوش بگيريد.
اين خمير، ناخالصي ها را از روي پوست برداشته و بافت آن را نرم مي كند.

منبع : تبيان

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 15:17 :: نويسنده : مرتضی حسینی





فروتل
درباره وبلاگ

پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پوست و آدرس poost.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما